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PUB approves 3.6 % interim rate increase for Hydro

17/02/2022

English

On December 24, 2021, the Public Utilities Board approved a 3.6% rate increase for Manitoba Hydro, on an interim basis, a lower increase than the 5% requested by the Crown Corporation. This rate increase will remain in effect until November 30, 2022, unless Manitoba Hydro files a General Rate Application by November 15, 2022.

The Public Interest Law Centre represented a coalition of consumer organizations in the public hearings, including the Manitoba Branch of the Consumers’ Association of Canada, the Aboriginal Council of Winnipeg and Harvest Manitoba. Together, the Consumers Coalition advocated for a 2% interim rate increase to recognize the impacts of the drought on Hydro and the need for gradual rate increases due to large capital projects, combined with better management action by Manitoba Hydro to reduce their operating and administrative costs and their day-to-day capital expenditures. The PUB agreed that Hydro should make efforts to reduce expenses within its control when faced with financial stress.

The Consumers Coalition has been concerned about the lack of transparency from the Crown Corporation, who has not been before its regulator for a full hearing since 2018. The lower rate increase combined with the expiration date unless Hydro files a full application represents a signal to the corporation of the need to return to a regular, transparent rate-setting process.

French

Le 24 décembre 2021, une hausse de 3.6% des tarifs de Manitoba Hydro a été approuvée par la Régie des services publics, sur une base intérimaire. Cette hausse de tarifs est moins élevée que le 5% demandé par la Société d’état. Ces tarifs demeureront en place seulement jusqu’au 30 novembre 2022, sauf si Hydro Manitoba dépose une requête complète par le 15 novembre 2022.

Le Centre juridique d’intérêt public a représenté une coalition d’organismes représentant les intérêts des consommateurs aux audiences publiques, incluant la section du Manitoba de l’Association des consommateurs du Canada, le Aboriginal Council of Winnipeg et Harvest Manitoba. La Coalition des consommateurs a recommandé une hausse de tarifs de 2% pour reconnaître les impacts de la sécheresse de 2021 et les projets de génération et de transmission sous construction, combinée avec davantage d’efforts de la part d’Hydro Manitoba pour réduire leurs dépenses opérationnelles et administratives, ainsi que leurs dépenses régulières en capital. La Régie a exprimé son accord qu’Hydro devrait réduire les dépenses qui sont sous son contrôle en situation de stress financier.

La Coalition des consommateurs exprime des inquiétudes depuis plusieurs mois face au manque de transparence de la part de la Société d’état qui n’a pas été sujette à une révision des tarifs complet par la Régie des services publics depuis 2018. Cette hausse des tarifs moins élevée que ce qu’Hydro demandait, en plus de la date d’expiration si une nouvelle requête n’est pas déposée, représente un signal à la Société d’état qu’elle doit retourner à un process régulier et transparent relativement à la révision de ses tarifs.